Translate

السبت، 1 أبريل 2023

يوميات رمضانية ( يا نور هلال رمضان ) للشاعر / متولي بصل

 


يوميات رمضانية

للشاعر / متولي بصل

( يا نور هلال رمضان )

قلبي العليل يا نور هلال رمضان

لحظة ما بتبان في السما بيروق

مِن قبل ليلة النِصف من شعبان

وانا بانتظر رؤياك بلهفة وشوق

العمر قطر سريع قوي ورهوان

عمره ما بيهَدِّي عشان مخلوق

وانت يا أغلى هدية م الرحمن

بتغيب غيابك ما يطيقوش إنسان

*************************

قلبي اللي مشتاق لك بقى له زمان

يتيم غريب تايه في زحمة سوق

والدنيا  بحرغريق وانا غرقان

مشدود في موجها من رقبتي بِطُوق

الدنيا والهوى والشيطان أعوان

ضدي وانا وحدي حزين مخنوق

ما لي سواك يا مالك الأكوان

أنا في حِماك وحِماك سَلام وأمَان

*************************

قلبي بيسجد لك في كل أدان

والعين بتتطلَّع تملِّي لفوق

ومنايا انول العفو والغفران

وف ليلة القدر ابات معتوق

يا رب ما تحرمني م الريَّان

عبدك وتبت إليك وانا المحقوق

اغفر لي يا رب اللي عدَّى وكان

واشرح لي صدري ببركة القرآن

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركات الأعضاء

العين السابعة قصة قصيرة تأليف : متولي بصل

  العين السابعة قصة قصيرة تأليف : متولي بصل        شاءت الأقدار أن أشتري شقة في دمياط الجديدة، وكنت في بداية الأمر أشعر بسعادة كبيرة، ...

المشاركات الشائعة